Микола малігонов
Обережно! Боти серед нас. Як врятуватися?
Що таке "боти", як створюються та працюють "ботоферми і, найголовніше, кому вони вигідні? Давай розбиратися разом.
Проснувся зранку, потягнувся і… береш до рук смартфон. Бо ж раптом, щось важливе сталося, поки ти спав, а ти про це нічого не знаєш? Заходиш в Instagram чи Fаcebook, потім відкриваєш сайт новин і пішло, поїхало. Прочитав, душу розриває аж, як хочеться написати все, що відчуваєш, спускаєшся вниз до коментарів, а там… О, диво! Одноманітних повідомлень, на кшталт, «я за того, я за цього, я за ту чи за отих» рахувати не перерахувати! Запитуєш у конкретної людини, як вона може аргументувати свою думку, але у відповідь не отримуєш жодної конкретики і логічного пояснення, ба, більше того, у тебе є ще всі шанси почути від таких самих «ярих прихильників» дуже багато альтернативних характеристик своєї особистості. Ранок, як і настрій зіпсовано, і ти взагалі не можеш зрозуміти, що відбулося. Знайома ситуація?

Із розвитком інтернет-технологій, ми щодня проводимо у всесвітній павутині по декілька годин, так чи інакше мимоволі слідкуємо за новинами, спілкуємося, дивимося відео та спостерігаємо за життям друзів, зірок або просто цікавих нам людей. Через всю «важливість» цих процесів для нас, вони проникають скрізь і це переноситься також і в політику, що накладає немалий відбиток на вибір того чи іншого депутата або політичної партії.

Давайте згадаємо Дональда Трампа і його перемогу на президентських виборах у США. Система Blockсhain, яку створили двоє крутих молодих програмістів, замінили увесь передвиборчий штаб кандидата в президенти й набрали собі невелику команду таких же, як і вони самі. Разом вони розробили програму систематизації даних із Інтернету, яка перелопативши мережу, виділяла всі топові пошукові запити, ролики, які мали найбільшу кількість переглядів, статті чи заяви, які найчастіше читали, при чому, сортуючи їх за географічною, віковою, та ще рядом ознак.

Виходила така собі величезна система, яка включала в себе величезну кількість даних, на основі яких можна було робити аналітику. А далі ще простіше: знаючи, що турбує людей у певному штаті, використовувався принцип таргетованої реклами і люди читали, те що співпадало з їхніми інтересами, поглядами та уподобаннями. Результат був вражаючий - Дональд Трамп переміг у тих штатах, в яких ніколи не перемагали представники «Республіканської партії».

Президентська кампанія 2019 року в Україні теж продемонструвала, що політики не нехтують зайвий раз заявити про себе в інформаційному просторі. На фінальному етапі передвиборчої кампанії, десь з початку лютого, ввімкнувся такий брудний прийом, як «ботоферма».

Якщо з терміном «ферма» все зрозуміло, то що ж таке «бот» розтлумачити все ж прийдеться. Бот – це створене людиною програмне забезпечення, яке працює за принципом робота, тобто, виконує механічні, одноманітні дії, які закладені у систему. Це може бути спам-розсилка, рандомна реєстрація на сайтах, та й загалом, більшість комп'ютерних вірусів працюють за тією ж схемою.

І якщо ми тепер знаємо, що собою являє «ферма» і «бот», то як же їх об'єднати і що з цього виходить? Ботоферма, зазвичай, виглядає як офісне приміщення, де за комп'ютерами сидять не роботи, а справжні люди і використовують 3-4 створені сторінки неіснуючих людей.

Імена вигадуються «рандомно», єдине, що фото живих людей додаються (дякуємо соцмережі «Вконтактє», яку використовує величезна кількість людей на території Російської Федерації та Білорусії). Ці спеціально навчені люди просто знаходять активну сторінку, щоб було звідки завантажувати фото та відео. Далі вони отримують завдання у вигляді посилань на певні статті, заяви, відео, де так чи інакше зачіпають «їх кандидата», або ж опонента і вони, переходячи за цими посиланнями, починають коментувати. Це може як бути багато мирних коментів, подібних між собою, так і агресивні меседжі. Зазвичай, такі коментарі не мають ні логічних аргументів, ні пояснень, ні жодного конструктиву.

Простими словами: ботоферми в Інтернеті – це як війни клонів із «Зоряних війн»: там теж дрони проти клонів воювали. Дронами керували ситхи, а клонами - джедаї, які іноді навіть із своїх власних акаунтів приєднуються до цих Інтернет-баталій.
Існує навіть спеціальна класифікація ботів:
Детальніше про тролів
Тролі. Ні, не ті величезні, зелені і злі, а якраз навпаки – веселі жартівники, які завжди напоготові висміювати. З одного боку - такі собі невинні, але, зазвичай, із почуттям гумору значно нижче середнього.
Детальніше про агрів
«Агри» - це такі собі злюки, ображені на весь світ, в яких всюди: «зрада, вкрали, злодії, всі погані». Їхні аргументи – це, зазвичай, набір лайливих слів, нецензурного тексту, а лайки часто із переходом за межі дозволеного. Погодьтеся, зовсім не хочеться на таких потрапляти.
«Агітрупори» - це реальні люди, яким платять за їх яру підтримку до того чи іншого кандидата. Таких ботів можна поділити на 2 категорії:
Детальніше про ярих прихильників
«Ярі прихильники» - це популісти, які беруть кількістю, а не якістю, і озвучують всюди типові заклики із трьох слів «я за ….», «я люблю ….», «мій голос за …». Цим їх словниковий запас закінчується, в суперечки вони не вступають.
Детальніше про продані мізки
«Продані мізки» - дійсно розумні люди, які своїми аргументами в суперечках легко можуть заткнути кожного за пояс. Їх навіть цікаво читати. Єдина проблема, що це для них не діло принципу, а оплачена робота. Тому радимо до різних «експертів» ставитися насторожено.
На кого розраховані «ботоферми»?
В першу чергу, «ботоферми» розраховані на аудиторію, яка не знає чи не розуміє, що така кількість одноманітних текстів чи людей, які просто мають ідентичні думки – це, як мінімум, дивно. І на тих, які вважають, що бачать дійсно реальних людей, які можуть говорити про те, що їм близьке, болить, і починають задумуватися, що якщо кандидат чи партія має таку підтримку, то він гідний, аби за нього віддати свій голос.

Тут спрацьовує теорія про «спіраль мовчання», яку описує німецький соціолог Елізабет Ноель-Нойманн: чим ближчі погляди людини до думки, що схожа на загальнопоширену, тим більше люди прагнуть ділитися цією своєю думкою і підтримувати всіх, хто її просуває.

Тож, в результаті, на тих, хто ще не визначився зі своїм вибором, це може суттєво вплинути.

Також варто зазначити, що часто серед таких собі «ботів» знаходиться дійсно розумна людина, яка пише не шаблоні фрази, а аргументовані, підкріплені доказовою базою матеріали або дописи у соцмережах. І це ще небезпечніше: бо людина ж вірить і посилається на аргументовану та професійну думку «експерта».

Професійні «боти» ведуть сторінки, які дуже важко відрізнити від сторінок справжніх користувачів: вони щодня публікують пости, фото, активно комунікують із підписниками.
Чому люди цим займаються?
Легкі гроші. Якщо ти вмієш писати речення із хоча 5 слів та елементарно зв'язувати їх між собою – ти вже можеш стати «ботом». Друга причина – це низький рівень самосвідомості суспільства і небажання брати відповідальність для життя країни на себе.

І, насамкінець, прості поради, як зрозуміти, що твою сторінку атакували «боти»?

1. якщо під твоїм постом у соцмережі раптом з'явилося багато коментарів, абсолютно неважливо «мирних» чи агресивних, часто підряд дуже схожого змісту від різних людей, до того ж мало аргументованих та підкріплених доказами;

2. акаунти, людей, які прийшли до тебе в коментарі, частіше за все створені нещодавно, мають стандартний набір: пара постів щодня, фото, мало інформації про себе;

3. навіть, якщо підловити на перших двох пунктах не вийшло і вони постять у себе на сторінці змістовні тексти, скоріше за все, їх посили до користувачів схожі на сліпу віру в певну політичну силу або кандидата, ледь не поклоніння. Це теж має тебе насторожити;

4. факти, новини, посилання, які вони постять, часто фейкові.

Важливо зрозуміти, перш для все, для себе: вступати в полеміку з «ботами» безглуздо, це даремна трата часу і нервів. Тож, критично ставтеся до інформації, яку отримуєте у ЗМІ та соцмережах, особливо, у передвиборчий період і робіть свій вибір усвідомлено, бо я #явирішую.
Микола Малігонов
Експерт Центру "Ейдос"
Пошерити в соцмережах
Made on
Tilda