Тетяна Кавуненко

Блогери, соцмережі, стрічки новин: звідки молодь дізнається про події в Україні?
Телевізор і газети вже давно перестали бути єдиними джерелами інформації. Із розвитком інформаційних технологій ми частіше черпаємо інформацію з Інтернет-ЗМІ та соціальних мереж, підписуємось та лайкаємо блогерів або так званих лідерів думок.
Напередодні парламентських виборів, які пройшли у липні 2019 року, ми запитали у молоді (18-24 роки), з яких ЗМІ вони найчастіше дізнаються інформацію. Було проведено телефонне опитування 200 респондентів віком від 18 до 24 років із усієї України.

Зазначимо, що третя частина опитаних респондентів проживають у місті Києві. Переважна більшість опитаних, які цікавляться політикою, зазначили, що мають намір йти на вибори (74,5% з 79,5%).

79,5% цікавилися тим, що відбувається в українській політиці. Про політику опитані респонденти в основному дізнаються із Facebook, Youtube та Instagram.

Половина опитаних респондентів дізнаються про політику від друзів і колег.

З телебачення новини дізнаються 51,9% респондентів, газети – 15,4%, радіо – 14%.

Серед телеканалів, які найбільше дивиться молодь на першому місці 1+1 (41,4%), далі -телеканал «Україна» (12,1%), СТБ (12,1%), ICTV (10,3%), Новий канал (8,6%), «Інтер» (5,2%), 2+2 (1,7%), 5 канал (1,7%), Канал 24 (1,7%), 112 (1,7%), NewsOne (1,7%).

Радіостанції: ЛюксФМ (33,3%), Енерджі (16,7%), ХітФМ (16,7%), Ехо Москви (8,3%), ДіДжейФМ (8,3%), 104,3 ФМ (8,3%), ЛьвівФМ (8,3%).

Зазначені респондентами друковані видання, з яких вони дізнаються про події в суспільному та політичному житті України: Ukr.net (10,7%), різне (9,3%), Google (8,7%), YouTube (6,7%), Facebook (6,7%), Instagram (6,0), ТСН (5,3%), «Українська правда» (4,0%), «Кореспондент» (3,3%), стрічка новин (2,0%), контекстна реклама (2,0%), «Радіо Свобода» (2,0%), «Новое время» (2,0%), Telegram (2,%), Liga.net (1,3%), Censor.net (1,3%), Hromadske.ua (1,3%), Страна.ua (1,3%), Сегодня (1,3%), Телеканал «Україна» (1,3%), «Обозреватель» (1,3%), ГромадськеТВ (1,3%), Мінфін (1,3%), інше (17,3%).

Серед соціальних мереж молодь найчастіше дізнається новини із Facebook (27%), Youtube (25,4%), Instagram (24,4%), Telegram (11,6%), ВКонтакте (9,9%), не дізнаюсь (1,0%).

Не стежать за блогерами взагалі 33,0% респондентів. Серед блогерів, за якими стежать, на першому місці Володимир Зеленський (7,6%) та Анатолій Шарій (7,6%), Олександр Дубинський (3,4%).

Окрім того, 33,2% респондентів відповіли, що дізнаються про події в країні від друзів, 22,7% – від родичів, 15,9% - від колег, решта – від батьків та одногрупників.

Опитування демонструє, що переважна частина молоді цікавиться суспільно-політичними подіями, які відбуваються в країні і дізнаються про них переважно із соцмереж, Інтернету, друзів та родичів.

Зазначимо, що згідно із дослідженням дотримання професійних стандартів, проведеним Інститутом масової інформації, за рівнем дотримання стандарту достовірності, рівнем дотримання стандарту балансу, відокремлення фактів від коментарів, відсутності джинси в головній стрічці новин та відсутності чорного PR й фейків, було складено рейтинг найбільш професійних українських ЗМІ.

Так, до переліку якісних ЗМІ увійшли: Liga.net, «Українська правда», ІА «Укрінформ» Радіо Свобода, «Новое время», «Дзеркало тижня», «Український тиждень», «Слово і діло», «Українські національні новини», «Громадське».

Натомість, лідером серед замовників немаркованої політичної агітації (джинси) ІМІ назвали сайти 112-го каналу, «Знай.юа» та телеканал Newsone.

В свою чергу, аналітики VoxUkraine провели спільне дослідження з компанією Artellence та з'ясували, які новинні медіа найбільше читають українці у соцмережі Facebook.

Згідно із дослідженням, найбільше вподобань мають Facebook-сторінки «Знай.ua», «Politeka» та «Новости Украины и мира». На 4 місці у топ-10 найпопулярніших сторінок - «канал RT».

Facebook-сторінка газети «Сегодня» має найбільший серед розглянутих 52 сторінок відсоток українських профілів від загальної кількості вподобачів сторінки – 97%. Частка українців для «Обозреватель» та «УНІАН» становить 70%, а у «Кореспондента» – 64%. Аудиторія RT, «Комсомольская правда», «Аргументы и факты» – переважно неукраїнська. Тим не менш, ці сторінки є помітними в українському сегменті Facebook.

Тож, враховуючи, що медіаринок в України розподілений між представниками політики та олігархами, важливо бути обізнаним у тому, кому належить те чи інше ЗМІ, критично ставитися до інформації, яку ми щоденно споживаємо, перевіряти джерела, вміти відрізняти пропаганду, джинсу та фейки від якісного журналістського матеріалу.

Звісно, ці навички важко опанувати за кроткий час. Це постійна, кропітка робота, але результатом стане вміння протистояти різного роду маніпуляціям та споживати інформацію неупереджено та об'єктивно.

Матеріал підготовано Центром "Ейдос" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження"
Тетяна Кавуненко
журналістка, експертка із комунікацій Центру "Ейдос"
Пошерити в соцмережах
Made on
Tilda